fredag 1 mars 2013

Periodisk fasta

När jag ändå är inne på det här med jämförelser. Paralleller. När jag översätter termer från det som är mest inne nu, att ha en personlig tränare, som jag skrev om nedan,  stämmer det så väl överens med yogan. Fast med andra ord och andra delar också naturligtvis, men om man tittar översiktligt. Det blir nästan lite roligt. Periodisk fasta. Många skriver om det också, många är inne på det spåret, en del rynkar på näsan och skakar på huvudet. Jag läser hos kunniga människor. Och jag slås av det än en gång. Det är precis det jag gör när jag åker på yogakurs. Periodisk fasta. Äter mina måltider under en koncentrerad del av dagen. Tränar alltid på tom mage. TOM. Och hur bra det går. När jag berättat det har de flesta som inte yogar sagt - men det där låter ju inte alls hälsosamt! Men när man förpackar det annorlunda då blir det plötsligt - hälsosamt. Till och med trendigt. Visst är det spännande? Att det verkar finnas fördomar inbyggda i oss människor om det vi inte känner till men tror att vi vet något om. Periodisk fasta, vad är det då?
"Periodisk fasta är ett koncept framför allt för dig som är frisk och som vill ta din fysik, hälsa och fitness till nya nivåer. Du behöver inte träna för att få bra effekter av periodisk fasta, men effekterna verkar bli större när den kombineras med träning. Du får effekter av periodisk fasta oavsett vad du äter, men de positiva hälsoeffekterna blir bättre på lågkolhydratkost än på traditionell kolhydratrik kost. Framför allt blir upplevelsen av periodisk fasta bättre på lågkolhydratkost.
Periodisk fasta innebär att du inte äter mat under 16-36 timmar. I sin enklaste form kan det vara att du är klar med din kvällsmiddag kl 20.00. Du äter inget under kvällen och utnyttjar nattens automatiska fasta, hoppar över frukost och äter en lunch kl 12.00. Då har din kropp fastat i 16 timmar. Efter din mättande lunch äter du ett eller två mellanmål och en middag på kvällen igen. Du kan upprepa detta dagligen eller ett par dagar i veckan, helt beroende på vad som passar i din vardag. " Citat från Jonas Berqvists blogg
Så när jag tränar på en yogakurs då  äter jag något lätt på kvällen, som soppa. Första lektionen börjar oftast klockan  07. Och jag varken äter eller dricker innan. Faktiskt. Sedan har vi lektion till kl 10 ungefär. Och någon timme senare sitter man vid sin frukost, vad den nu än består av. En slags periodisk fasta jag mått väldigt bra på, fått mig att orka mer och att inte ta slut. Visst är det ändå lite komiskt? Trevlig helg på er!
 

2 kommentarer:

  1. Same same. Tänker i samma banor. Och tänker att den "mer osynliga fastan" har större effekt, än den som basuneras ut och består av pekpinnar och konstiga pulver (till sin spets!) ;) Jag äter sällan sent om kvällarna och varken dricker eller äter innan morgonyogan (förutom ibland ett ljummet glas vatten med några citronstänk i, om min disciplin kräver det just då) - och orkar & mår hur bra som helst. Tänker att kroppen hinner ta hand om det den behöver då och rensa ut det soom ska ut.
    Intressant indeed!

    SvaraRadera
  2. Ja precis! Kram och tänk så lika vi tänker :)

    SvaraRadera